Saturday, July 10, 2010

How To Wear A Ninja Uniform

Intervista ad Aldo Ceci

by Simona Leo

The guest today is Aldo Ceci, theater enthusiast and author of One step from the beginning , the novel that has represented her literary debut and we have reviewed here .

Your pen has a descriptive ability in my opinion only. Your words were the paintings. I read and I clear the image before my eyes and felt the emotions, feelings, the links in this novel. In order to best describe the places, the emotions in certain circumstances, it is sometimes necessary to try them on their skin. How much of your life is in these pages?

Since the world began man loves to tell stories, as if it were his primary need . hard to say because of those stories, belongs to the sphere of personal experience and what is only imaginary . I believe that the more a narrator privileges the latter course, as will be recognized - and recognized - his talent. Imagine getting lost in perceptions is "out of the ordinary", which are often in conflict with real-world events. This, though its aim to describe their situations and environments that world. The facts of life are numerous and are described after they have been duly observed. And when I say "look" not only intend to use the organs of sight: you can see the world through hearing, smell, by taste, by touch. This operation non è affatto semplice, né tanto meno può essere attuata in modalità random. Per scrivere una storia credibile e appassionante bisogna estrapolare da quell'informe polpettone che si presenta quotidianamente ai nostri occhi i pochi eventi meritevoli di essere raccontati . In altre parole "...la vita è caos, la scrittura è ordine " e lo scrittore deve saper scegliere cosa raccontare. E' ciò che, in genere, io cerco di fare. E, una volta individuato l'argomento, provo ad entrarci dentro , a viverlo appieno, a immedesimarmici. Con partecipazione. Con sincerità. Solo così - ritengo - si può forgiare la chiave capace to open the treasure chest that holds the reader's attention. And if he can, in turn, to identify himself in the story (or even just part of it) means they are able to empathically "make contact". That writer and reader have become complicit. So, here I answer your question directly, do not think so it must have felt certain emotions on their skin, how to understand the mechanism that makes it possible to try .

In many could approach the figure of Louis the author and to you. Both from Ancona, both lovers of writing, poetry, della musica, dell’arte in generale. Quando si scrive un libro è inevitabile inserire esperienze personali. Credo, però, sia opportuno chiarire. Chi è realmente Ludovico?

Ludovico, come afferma lui stesso verso la fine del libro in una sorta di testamento spirituale, è un uomo normale, come tanti altri, con le sue fobie, le sue incertezze, il suo desiderio "incancreni-to" di capire . E' un personaggio figlio dei tempi moderni , certe volte scettico e razionale, certe altre romanticamente istintivo e anacronistico: un personaggio nel quale è indubbiamente facile rispecchiarsi. Insoddisfatto della propria vita, spinto anche da un evento ai limiti del razionale, con un atto coraggioso e al tempo stesso vile, Ludovico decide di mollare tutto - lavoro, amicizie, interessi personali, fidanzata - e partire per un viaggio che sarà al contempo interiore ed esteriore . Un viaggio che rappresenta la metafora della vita stessa . Un'esperienza "on the road" che lo porterà a vivere momenti coinvolgenti ed emozionanti. Ludovico è un uomo tutto sommato semplice, anche se molto curioso, che scoprirà lungo il cammino una complessità inaspettata. Una sensibilità psicologica, una capacità d'introspezione, una profondità d'animo che lo porteranno a vivere un'esperienza catartica e ai limiti dell'assurdo. Che lo condurranno a comprendere dolorosamente il rapporto dell'uomo col senso della vita.

A un passo dall'inizio è un romanzo intriso di poesia, sia che questa esca apertamente alla luce del sole, sia che lavori sottotraccia. Più proseguivo con la lettura e più mi rendevo conto di leggere una poesia in prosa. Quale è il tuo rapporto con questa branca del sapere?

Se andiamo ad analizzare l'etimologia dei termini "poesis" (latino ) o "poiesis" (greco), possiamo notare che il loro significato è "fare", "creare". Tuttavia, per me, la poesia non è soltanto questo. E' qualcosa di più e qualcosa di meno. E' guardare, osservare, cogliere gli aspetti inusuali della quoti-dianità. E' farsi travolgere, superare un livello percettivo di base e andare oltre, scollinando al di là delle vette della superficialità . Molti letterati si sono sbizzarriti nel tentativo di classificare la poesia. Benedetto Croce l'ha definita " un'intuizione cosmica ". In Franz Kafka's poetry " ... it disease . "Giacomo Leopardi, in Zibaldone, compares it to an animal because an animal is just as unreasonable. As far as I'm concerned, poetry is not only a composition in verse or rhyme, but it's what makes us laugh, cry, bang his fists on the table . It could be a look, an event, a phrase designed and unspoken. Or meet a friend not seen in twenty years and recognize yourself in the eyes of twenty years ago. The poet Valerio Magrelli said: " prefer to write ridiculous poems rather than what not to write . "In contrast, Croce's famous aphorism says:" Up to 18 years, all write poems, after ... Only poets and idiots . "Well, since then there are pages in my novel which speaks of the ARGO-chin (Ludovico who, from time to time will be challenged to throw down some verse , Eleonora, who was a poet, the two players themselves who are beginning to talk about love poetry ...) , I hope not to be too stupid in the eyes of readers.

From what I have Definitely not read ... anything. In fact, I found very poignant and poetic sections at all trivial. In this regard, it might deepen the concepts that you just expressed by saying, perhaps through a short story, what really is poetry for you?

Demand happens about as no more than a week ago, surfing the Internet, I happened to find a site on the beat generation that really talk about poetry and who opened my eyes. It 'happened by reading a short story, I try to summarize even more briefly. The story went like this: is a poet sitting at his desk in front of him with a fo-ment white. He would like to write something, but it is alle prese col classico "blocco creativo" . Annoiato, guarda fuori della finestra. Dall'altra parte della strada, sul marciapiede, vede arrivare un tipo stra-no, un fricchettone, che si ferma davanti alla vetrina di un negozio . Il tipo guarda la merce esposta. Guarda gli addobbi. Guarda la gente che passa. Poi, di colpo, scoppia a ridere . Si guarda intorno e ride. Riguarda la vetrina e ride. Infine tira fuori un gessetto dalla tasca, scrive qualcosa sul muro e se ne va, sempre ridendo. Incuriosito, il poeta prova a leggere, ma data la distanza non ci riesce. Allora scende di corsa the stairs, cross the street and goes in front of that wall, where he reads this sentence: "LOOKING FOR CONTINUOUS CONCRETE REASONS TO BELIEVE absurdity" .

So that to me is the poem: a spark that ignites and illuminates life . A spark that allows us to remove from the squalor of normality, or - at least - of custom.

The first part of the trip is kind of ascetic. It is configured just as an inner journey and the characters that Louis in its path (Vladimir, Ahmet, Petru Razvan) led him to reflect. We can speak of a phase purification? A life free from the chaotic and frantic search for the silent dialogue with oneself?

can and can not . In the sense that it is true that the journey of Louis, almost immediately, typically takes the form of an introspective and meetings with certain people "dear-smatici" are not as random as they might appear at first - very careful - observation. But it is equally true that the brackets ascetic tangle and merge with I-accadimen far more frivolous and common . Not only that. At the turn of the various chapters a cataclysm of thoughts, memories, emotions, dreams, apparitions, landscapes and anything else will confuse and enrich the protagonist, making him foresee a great truth: the inability to complete a total route which is the existential quest . Pointed out what we are - yes - assert that initially Ludwig talks several times with itself and its past, and just can not miss an opportunity to get sucked in by the silence, a fantastic "crowbar" that will allow him to unhinge the gate that keeps his doubts.

Initially, the meetings are all male (Vladimir, Ahmet, Petru Razvan, Arturo, Vince), then Instead, they meet or will emerge the memory of sunshine female figures (Adriana, Jezebel, Ottla, Joshepa, Lena, Beatrice, Monica, Eleanor). We can talk about the second part of the trip? Those marked by love, soul mate search, the relationship with women?

There are only men to meetings at the beginning? If so, is not something you want. think of it, however, is only partly true : in the early chapters there is interaction between Diana - her grandmother - and Rachel - the nephew -. Then will come up against Claudia Ludwig - his girlfriend -, will find, with the memory, Monica - il suo primo amore - e a Lefkada vivrà una fugace avventura con Sophie, la turista francese. Tutto questo prima ancora di incrociare un essere di sesso maschile. Comunque sia, ideologicamente, confermo l'esistenza di una ipotetica "seconda parte del viaggio" : quella che si svilupperà da un certo punto in poi, dopo che Ludovico avrà subìto una profezia che si avvererà passo passo. La sua nuova consapevolezza lo porterà così a tendere verso quel sentimento ideale che era già presente, a livello inconscio, nel profondo dell'anima, ma che non aveva mai avuto la forza di uscire allo scoperto .

There is much news in your book, but as we read the past (we are in 2035). Do not limit yourself to show beautiful land, but also to show what you can not see or pretend not to see. Children of the sewers, the Saharawi people are some examples. What is your message?

That to tell the news from a third person from the future, is nothing but a useful literary device to make the narrative more coherent and credible . In this way, keeping a desired distance, the I-narrator can make personal comments, but may also, from time to time, enter the head of the various characters in the novel and to express their thoughts, feelings, emotions, memories, either in direct form, either through the use dell'indiretto free. regard to the crudeness of certain scenes, however, the pain and despair of some personal and social realities of cross-Louis on the way, the message is twofold : awareness and hope. Awareness is adequately inform the reader , pursuing to the full truth. E 'to inform as many people as possible in certain tragic situations . When you then " sa" non ci sono più scuse e non si può più mettere la testa sotto la sabbia. O meglio, lo si può fare, ma per una propria precisa scelta. La speranza invece, seppur labile, deriva dal fatto che tra le tante persone "che prima non sapevano e ora sanno" forse qualcuna potrebbe muovere anche soltanto un dito per cercare, umanamente, di intervenire in qualche modo . Secondo coscienza. Cambiare si può perché, come dice Adina (operatrice Unicef di stanza a Bucarest) a pagina 302 del romanzo "... anche fare poco, in certe realtà, è già tanto ".

Quando hai iniziato did you have in mind to write the story (its beginning, its development, conclusion), or as you wrote in your mind they made their way the various characters, the different stories, different emotions?

since I started writing this, since the beginning, the plot of the novel. Especially the final . This, in a sense, to me - so to speak - to facilitate the task since writing history backwards (as the mystery writers who know a priori the murderess and retrace, step by shrimp All the events that led to the creation of a specific, tragic event) I was able to manipulate the characters to my liking and create a web ad hoc, without running the risk of falling into error, or even in contradiction . Example: If I know that, around the Chapter 65 to a certain thing happen, it will happen in Chapter 30 which will form the background to another. So when the event will be realized, the reader - mindful of what had happened before, will think: "That's why Tom had behaved in that way! And that's why Dick had pronounced this strange sentence." In other words, when I was writing, I knew right from the start where I was driving at , including several pagine più avanti. C'era solo una cosa che mi mancava per terminare l'opera: la lettera iniziale . Sapevo di doverla scrivere, ma non mi veniva niente . Mi sono scervellato per mesi, senza risultato, finché una notte mi sono svegliato di soprassalto, mi sono messo a sedere sul letto e ce l'avevo lì... davanti a me, nella sua interezza , così come ora appare nelle prime due pagine del libro. Evidentemente il cervello umano lavora anche mentre si dorme, in maniera autonoma, e ciò che vogliamo venga elaborato... lui lo elabora. Basta soltanto crederci.

You have a new project for the future? A new book in the pipeline?

Yes, I would say that much more in the pipeline. In the head I have almost the entire new novel, and on paper I jotted down some fifteen chapters . Now I have temporarily set aside to promote One step beginning, but I am sure that your hands will lose soon. I can not say much more, it is known that the writers are jealous of their work is still in embryo . I can anticipate only, ignoring the "TOP SECRET" that campeggia sul frontespizio, che ho scelto un titolo crudo, ma molto accattivante, e che la trama verte su quattro storie parallele, le quali, pur muovendosi in autonomia, di tanto in tanto si incrociano, per poi riallontanarsi di nuovo .

In attesa del suo nuovo elaborato, ringraziamo Aldo Ceci per la sua disponibilità e a lui rivolgiamo il nostro più sentito in bocca al lupo.

Potete trovare informazioni riguardo al libro e/o all’ autore nei seguenti link:

www.deastore.com/...aldo-ceci.../9788860680853.html

www.ibs.it/libri/ceci+aldo/libri+di+aldo+ceci.html

www.unilibro.it/find.../a_un_passo_dall_inizio_.htm

www.ibs.it/code/9788860680853/...passo-dall-inizio.html

www.ciao.it/A_un_passo_dall_inizio_.Aldo_Ceci_2832474

www.unilibro.it/find.../a_un_passo_dall_inizio_.htm

www.fogliomondo.it/?p=221

www.biblioteca.comune.pesaro.pu.it

0 comments:

Post a Comment